Większość osób stara się zabezpieczać swoje rzeczy, przykładowo większość z nas ma oklejoną szybkę na telefonie po to by chronić ją przed różnymi rysami, pęknięciami czy zabrudzeniami. Folia ochronna na samochód działa w podobny sposób, dzięki czemu staje się ona coraz bardziej powszechna, zwłaszcza u kierowców którzy zazwyczaj jeżdżą po mieście.
System ochrony powierzchni w motoryzacji
Do ochrony powierzchni czy to aut czy motocykli najczęściej używa się folii ochronnej, którą nakłada się na zewnętrzną karoserie pojazdu. Jest kilka rodzajów takich folii:
- Folie monomeryczne
- Folie polimerowe
- Folie wylewane
- Folia OWV
Folia monomeryczna – co to jest?
Jest to najtańsza opcja jak i za tym idzie najmniej trwała, stąd też przeznaczone są tylko na płaskie i równe powierzchnie. Folie monomeryczne służą głównie jako materiał, gdzie wycina się ploterowo napisy, loga lub inne tego typu rzeczy. Wytrzymują one mniej więcej 3 lata krótkookresowe.
Folie polimerowe – czym się wyróżniają
Są one droższe od folii monomerycznych. Mają średniookresowy termin przydatności – do ok. 7 lat. Używa się ich do oklejania płaskich i lekko załamanych powierzchni. Od folii monomerycznych różnią się też tym, że mają one większą elastyczność która pozwala wyklejać niewielkie przetłoczenia na karoserii samochodu.
Folie wylewane – foliami długookresowymi
Folie długookresowe przeznaczone do oklejania samochodu grafiką lub zmiany koloru auta. Używa się ich również do oklejania obłych kształtów karoserii oraz trudnych i głębokich przetłoczeń. Są one stworzone aby oklejać nimi pojazdy. Są łatwe w dopasowaniu a zakres temperatury w jakiej są one odporne to aż od -50 do nawet +110 st C.
Folia One Way Vision (OWV)
Folia One Way Vision (OWV) jest to materiał przepuszczający światło z jednej strony do zastosowania na szyby. Od zewnątrz samochodu można zauważyć nadrukowaną grafikę a od wewnątrz kierowca normalnie widzi przez szybę jednak jest ona lekko przyciemnioną. Folia składa się z tysięcy perforacji (malutkich utworów) które dają wyżej wymienione efekty.
Obszary stosowania folii ochronnych
Naklejanie foli ochronnej nie jest łatwym procesem, wymaga on dokładnej precyzji i sterylności. Zazwyczaj więc taką folią okleja się tylko te elementy, które są najbardziej narażone na uszkodzenia. Pozostałe zabezpiecza się za pomocą powłoki ceramicznej. Najczęściej pokrywane folią ochronną elementy to:
- przód samochodu
- lampy
- zderzaki i progi
- klamki
- lusterka
Folia samochodowa ochronna – zalety stosowania
Główną zaletą folii ochronnej jest kompleksowe i profesjonalne zabezpieczenie pojazdu przed wieloma czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi mogącymi uszkodzić pojazd. Nie tylko wytrzymuje warunki atmosferyczne ale także odpryski, zarysowania, otarcia, zasolenie ulic zimą i zanieczyszczenia organiczne. Kolejnym atutem folii jest jej gruba warstwa ochronna która wynosi 150 mikronów (0.150mm). W ten sposób folia samochodowa doskonale zabezpiecza wszystkie malowane powierzchnie. A gdyby przyszło nam kiedyś zdjąć lub zmienić folię to w łatwy sposób można ją usunąć, bez obaw, że uszkodzimy przy tym lakier samochodu. Następną wielką zaletą folii aluminiowej jest jej doskonała odporność na uszkodzenia. Wszystkie zadrapania, zarysowania czy inne usterki „zagoją” się pod wpływem ciepła.
Bezbarwna folia na samochód – czy to działa ?
Odpowiedź brzmi TAK. Zostały przeprowadzone nawet testy długodystansowe przez „auto motor i sport”, podczas których jak piszą okleili samochód a dokładnie: maskę, zderzak, reflektor, światło przeciwmgielne, lusterko, wnęki klamek, krawędzie drzwi i połowę progu bagażnika, po prawej stronie pojazdu natomiast przeciwną stronę samochodu nie oklejali zostawili taką jaka jest co się okazuje?, Po przejechaniu 50 000 km zdjęli folię z nadwozia i od razu w oczy rzuciły się ślady odprysków lakieru, oraz fragmenty zderzaka i maski bardzo ucierpiały. Za to strona oklejona folią ochronną nie miała najmniejszych uszkodzeń. Właśnie taką folie ochronna możecie znaleźć na https://www.naszeokleiny.pl/folia-ochronna-polysk-p586.html